Guide til den korrekte kost til din løbetræning

Hvis ikke du har styr på kosten opnår du aldrig dine løbemål. Ligegyldig hvor meget du løber vil det aldrig kunne opveje for en dårlig kost. De fleste har enten misforstået hvad den korrekte kost er for dem, eller også ved de ikke hvordan de spiser korrekt i praksis. Det behøver ikke at være svært at spise korrekt. Vi vil i denne artikel forklare dig hvordan du spiser korrekt, og når dine mål.

Bestem dit mål

Din kost, træning og mål er ligesom en GPS. Inden du kan bestemme ruten skal du vide hvor du skal hen.

  • Er dit mål at tabe dig?
  • Er dit mål at kunne løbe et maraton?
  • Er dit at blive stærkere eller noget helt tredje?

Ligegyldigt hvad dit mål er det vigtigt at du finder det, og finder ud af hvorfor du gerne vil opnå dit mål. Grunden til at du skal finde ud af hvorfor det mål betyder noget for dig, er at det hjælper dig når det bliver hårdt. Hvis ikke du ved hvorfor du gerne vil opnå dit mål ender du med at tage det letteste valg, hvilket ofte er det forkerte valg.

Når du har fundet dit mål og hvorfor det er vigtigt kan du læse videre.

 

Kalorier

Hvis dit mål er at tabe dig skal du spise mindre end du forbrænder, og hvis du vil forbedre dine tider bør du spise nogenlunde hvad du forbrænder.

Du kan bruge en app som MyFitnessPal til at bestemme mængden af kalorier.

 

Protein

Protein er byggestenen for dine muskler og er vigtigt for alle atleter uanset hvilken sportsgren de dyrker. Siden du læser artiklen på en løbeside er sandsynligheden at løb er din primære form for motion.

Spørgsmålet er hvor meget protein har du brug for.

  • Ligegyldigt hvad dit mål er skal have mellem 1,6-2,0 gram protein pr kg kropsvægt.

Der er masser af måder du kan sikre dig at få nok protein på, men en god måde at få lidt ekstra protein når du er på farten, er ved at spise en proteinbar.

 

Fedt

Der er stadig nogle mennesker der tror at fedt er usundt og man skal undgå det helt. Det er dog ikke sandt da fedt er vigtigt for kroppen, men hvor meget skal du bruge.

  • Cirka 25-30% af alle dine kalorier bør komme fra fedt.

Der er mange gode kilder til fedt, men for at gøre det simpelt så spis både umættet og mættet fedt som du har lyst til. Bare sørg for at undgå transfedtsyrer, så meget som muligt.

 

Kulhydrat  

Din krop bruger kulhydrater, som brændstof, hvorfor det er vigtigt også at spise kulhydrater. De fleste mennesker kan se deres løberesultater blive dårligere hvis ikke de får nok kulhydrater, men hvor mange skal du spise?

  • Alle de kalorier der ikke kommer fra protein og fedt, skal komme fra kulhydrater.

Der er mange forskellige kilder til kulhydrater, men sørg for ikke kun at spise sukker og slik, men grøntsager, pasta kartofler og lignende.

 

Gør det simpelt for dig selv at spise korrekt

Du kan bruge en app som MyfitnessPal til at tracke dine kalorier, hvilket gør du ikke har en kedelig kostplan, men derimod bare får den mad du godt kan lide til at passe med dine mål.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *