3 tips til at optimere din ydeevne

Det kan være utrolig frustrerende ikke at forbedre sine resultater, når man løber ture. Det kan i sidste ende virke opgivende og man kan miste motivationen utrolig hurtigt. Vi vil i dette indlæg give 3 hurtige tips til, hvad der kan hjælpe dig på vej til at blive en bedre og mere effektiv løber. Først og fremmest er det dog vigtigt at indfinde sig med, at det godt kan tage tid og man skal af denne grund øve sig på at være tålmodig. Nogle løbere forbedrer sig hurtigere end andre, men lad ikke dette stoppe dig!

 

Hør musik

 

Hvis du i øjeblikket fortrækker at løbe uden musik, så prøv engang at genovervej dette. Musikken gør nemlig noget ved underbevidstheden, som i mange tilfælde kan få dig til at præstere bedre end, hvad du ville gøre uden. For nogle får musikken dem til at glemme, hvor hårdt det egentlig er at løbe. Dette gælder især, hvis man løber til musik, som man virkelig er vild med. For mange hjælper det dog også at høre noget musik, der får dem op i gear og hjælper dem med at presse sig selv, selvom det måske er noget, som man ikke normalt lytter til. Musik i højt tempo med mange beats per minut kan åbne op for et energiniveau, som man ikke ville kunne uden.

Det er dog vigtigt, at man benytter høretelefoner, som fungerer og ikke ryger ud af ørerne konstant, eftersom dette fuldstændig ødelægger dynamikken i løbet. Hvis man ikke ønsker at investere kassen i høretelefoner, er dette slet ikke noget problem, eftersom et par Apple høretelefoner, som du eksempelvis kan finde billigt her, fungerer helt optimalt.

 

Sæt mål

 

Effektivisering af sit løb afhænger i høj grad af den psykiske tilgang til det. Hvis man ikke er opsat på at forbedre sine evner mentalt, så vil det være en håndbremse for dine fysiske præstationer. Af denne grund vil det gavne dig helt vildt, hvis du sætter mål for, hvad du gerne vil opnå og konstant stræber efter det. Du kan vælge sætte mål for hver løbetur og dermed prøve gradvist at øge din ydeevne eller blot have et slutmål, som eksempelvis kan være at gennemføre et maraton.

Vælg den metode, der passer dig bedst, og hold dig selv op på at fuldføre dine mål.

 

Spis sundt

 

Det kan være meget svært at optimere sin ydeevne, hvis man ved siden af sine løbeture har en livsstil, der ikke gavner høj aktivitet. Tilpas derfor dine spise- og drikkevaner efter den aktive livsstil. Du kan have nok så meget motivation til at forbedre dine løbepræstationer, men hvis kroppen ikke er opsat på det, kan det blive en meget besværlig proces. Dette er ikke noget, som du nødvendigvis behøver få en kostvejleder til til at administrere for dig for, at du kan blive en bedre løber. Hold blot dig selv oppe på det og prioriter i de fleste tilfælde salat over pizza.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *